Vi programmerar en iPhone-app tillsammans, från grunden till färdig app på cirka två timmar. Vi fortsätter där vi slutade förra gången, den 13 augusti, och förhoppningsvis ska vi hinna i mål den här gången ;)
Om du inte var med då eller redan glömt allt - frukta inte! Titta på de två första föreläsningarna (43 & 41) i kursen "iPad and iPhone Application Development" på iTunes U, så är du ikapp.​
Precis som förra gången måste du ha med dig din egen MacBook (Air/​Pro) med Xcode installerat, om du vill följa med i kodandet. (Vissa hävdar att går att köra Xcode på Windows 10 också... jag vill inte påstå att de ljuger men det hamnar i kategorin jag-tror-det-först-när-jag-ser-det.​)
Jag kommer att visa rad för rad hur det fungerar, och det finns gott om tid att skriva av, men jag kommer inte hinna förklara precis allt (om vi ska hinna). Så det är bra om du har grundläggande programmeringskunskap. Kanske har du provat på app-utveckling på egen hand men inte riktigt kommit igång. Nu kommer du få grunden till en app som du kan jobba vidare med på egen hand, eller använda verktygen du lärt dig till att göra egna.​
Programspråket är Objective-C (och inte Swift). Anledningen är att det är det språk som jag behärskar bäst, men också för att:
Objective-C är fortfarande bättre än Swift.​Swift förändras för varje uppdatering.​90 procent av alla iOS-appar är skrivna i Objective-C, så det är den kompetens som främst efterfrågas bland företagen.​ Apples egna frameworks är skrivna i Objective-C och för att kunna göra sofistikerade appar, måste man ändå blanda in Objective-C kod.​Apple har försäkrat att de inte kommer lämna Objective-C så länge som språket används.​När man väl lärt sig Objective-C är det lätt att lära sig Swift.​Platsen visas när du anmält dig!