öppen aktivitet
Beethoven 250 år~digital konsert på födelsedagen
Allt du behöver veta om aktiviteten
Lite kort varsel... passa på och lyssna på digital Beethovenkonsert
på hans födelsedag 16 dec
I år firar hela världen att det är 250 år sedan den store kompositören Ludwig van Beethoven föddes
På Ludwig van Beethovens födelsedag 16 december kl 18:00
återutsändes en inspelning av Beethovens Symfoni nr 5, Ödessymfonin
med SON (Scenkonst i öst) och Norrköpings symfoniorkester med chefdirigent Karl-Heinz Steffens på pulten
på denna sidan hittar du länk till konserten
Konsertlängd ca 00:35.​
En gigant med taggar. Allt du inte visste om mästaren.​
Läs programtext och mer info om "Symfoni nr 5 Ödessymfonin" längst ner i aktivitetstexten.​
1) Jag tänkte att vi kan träffas lite innan konserten digitalt med valfri dryck och tilltugg vid 17:30- ca 17:55
* vi dricker valfritt gott med tilltugg och småpratar lite innan konserten börjar här i aktivitetens videomöte.​
Videolänken för aktiviteten syns för de som anmält sig som kommer 30 min innan aktivitetstart -->länken finns under Anmälningsknapparna
(du kan samtidigt redan ha konsertsidan öppen i en annan flik, men med ljudet avstängt)
2) Sedan så går vi alla in på konsertlänken strax innan 18:00 och lyssnar var och en för sig.
Det skulle tyvärr bli rundgång om vi alla skulle ha ljudet från konserten och våra högtalare/​mickar på samtidigt via videolänken.​
Tryck på F5 (uppdatera sidan) när konserten startar
(och om det skulle börja "buffra" eller uppstå tekniska problem, det brukar oftast lösa sig då.​)
3) Vi sammanstrålar även efter konserten ca 18:40-19:00 för de som vill för att reflektera kríng vår upplevelse, småpratar lite kort och avslutar aktiviteten på ett bra sätt...
(alla som vill hinner fylla på med något gott att dricka)
Videolänken för aktiviteten syns för de som anmält sig som kommer 30 min innan aktivitetstart >länken finns under Anmälningsknapparna
Välkomna, vi ses!
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Vi följer följande regler i videochatten:
*Skriv in ditt CiP-namn och ditt förnamn så vi alla vet vem alla är
*Alla som deltar på videoaktiviteten visar sig själva via bild genom att ha kameran/​videon på
*Anonyma deltagare kommer tas bort från mötet. Detta av säkerhet för oss alla deltagare, så att vi alla vet vilka som deltar i videomötet.​
(Detta på förekommen anledning-då det kommit in människor på tidigare digitala videomöten rakt från gatan som inte förstår vad det är för slags aktivitet alls eller vart de hamnat... )
*Sitt gärna någonstans där ljuset är bra och det är tyst runt omkring dig, utan störningsljud. Undvik tex. att sitta utomhus/​på allmän plats där det finns mycket omkringliggande ljud som kan störa.​
*Använd gärna hörlurar med mick (det hörs bättre och rundgång undviks).​
Är du osäker på hur allt tekniskt funkar:
Gå gärna in och kolla på denna instruktionsfilmen nedan i förväg och se till att du har koll på det tekniska innan aktiviteten startar, så att vi inte behöver ta första 15-20 min av fikan till att krångla med det tekniska ;)
Instruktionsfilm Delta i videomöte med Johan från CiP
OBS! även om Johan i instruktionsfilmen nämner att det är lättast via mobilen, så rekommenderar jag Dig denna gång att ansluta via datorn, speciellt när man ska lyssna på en konsert.​
Får du förhinder oavsett orsak så avbokar du dig ASAP precis som vanligt via avbokalänken -->finns under anmälningsknapparna.​
Det är bra att veta vilka som säkert kommer även vid digitala aktiviteter, så vi inte väntar in någon i onödan.​
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Programtext
LUDWIG VAN BEETHOVEN (dolt nummer)
Symfoni nr 5 c-moll op 67 ”Ödessymfonin” (36’)
Allegro con brio
Andante con moto
Allegro
I Wien blev Beethoven tidigt känd och uppskattad som en gigant bland pianisterna, men han uppskattades inte lika mycket som tonsättare – därtill var han alltför egensinnig och modern. Han bröt med traditionen när han förvandlade den eleganta klassicismen till en stormande romantik. Många fann det stötande när han så uppenbart blandade in sig själv, sina egna känslor, sina åsikter, i musiken. Men det här var den tid då Konstnären tog plats i historien. Beethoven betraktade sig inte längre som en musikens hantverkare. Berömt är hans uttalande om att det minsann finns många kejsare, men bara en Beethoven. Kejsaren hade dessutom fått sitt ämbete genom arv, Beethoven hade fått slita sig till sitt.​
Under konserten på Theater an der Wien den 22 december 1808 började den insatta publiken i Wien ana att Beethoven även var en tonsättare av stora mått. Han hade fått möjligheten att presentera sig själv med en porträttkonsert, och han tog verkligen chansen. Det blev en fyra timmar lång konsert, och han gav prov på många verk som dittills varit ospelade. Här uruppfördes såväl den femte som sjätte symfonin, stora delar av mässan i C-dur, konsertarian ”Ah! Perfido” samt Körfantasin op 80 som speciellt komponerats för denna konsert. Dessutom framträdde Beethoven själv som improvisatör vid pianot.​
Beethoven fick verkligen slita med sin musik. ”Jag bär med mig mina idéer under lång tid”, sade han, och det var i själva verket en underdrift. När det gäller femte symfonin bar han på idéerna i inte mindre än åtta år. Han arbetade minutiöst med varje detalj, och det är oerhört intressant att betrakta arbetets utveckling i hans ännu bevarade skissböcker. Alla strykningar, ändringar, tillägg gör att notsidorna blir obegripligt röriga – bara Beethoven själv visste hur han skulle tolka dem. De första tankarna förefaller förvånansvärt torftiga, men när han fått brottas med dem en tid, antar de alltmer spännande former, och när han slutligen är nöjd har han också åstadkommit något genialt.​
Till och med femte symfonins till synes självklara inledning, detta bankande på ödets port som genast griper tag i lyssnaren och som tycks vara en så given och orubblig tanke, genomgår i skisserna en rad i efterhand svårförståeliga förvandlingar. På liknande sätt har han arbetat med hela verket, och även instrumentationen har vållat problem.​
Andra satsens huvudtema kan i skisserna återfinnas i åtminstone fjorton olika versioner. Scherzots övergång i finalen har genomgått oräkneliga utvecklingsfaser. Skisserna visar också att Beethoven ursprungligen inte alls tänkt sig en final i triumferande dur, utan en patetisk mollstämning. Visst är Beethovens femma värd all den beundrande uppmärksamhet den får. Den är det lysande resultatet av ett hårt arbetande genis vedermödor.​
Text Stig Jacobsson
upplevelser med
andra människor